Sprawozdanie z I Internetowych Błyskawicznych Mistrzostw Polski w Shogi
I Internetowe Błyskawiczne Mistrzostwa Polski w Shōgi
Epidemiczna sytuacja w kraju i wstrzymanie wszelkiej sportowej aktywności sprawiły, ze wyznaczone na 4-5 kwietnia 2020 rok Mistrzostwa Polski i Otwarte Mistrzostwa Polski w Shogi zostały odwołane. Aby wypełnić powstałą wskutek tego pustkę Polski Związek Shogi zainaugurował internetowe mistrzostwa z tempem błyskawicznym przeprowadzone w tym samym terminie na platformie 81dojo.com.
W rozegranym systemem kołowym turnieju wzięło udział 21 zawodników, w tym kilku graczy mieszkających za granicą.
Techniczne ustawienia portalu 81dojo wymogły przyjęte przez organizatorów tempo gry ustalone na 10 sekund na posunięcie, zbliżone do standardowego szachowego tempa 5 minut na partię. Oczywiście wszystkie negatywne warunki gry online – prędkość połączenia internetowego, problemy techniczne samego portalu, utrata łączności w trakcie gry, sprawiały pewne kłopoty, a nawet prowadziły do przegranej wskutek przekroczenia czasu, ale generalnie trzeba stwierdzić że mimo powyższych ograniczeń rozegrano wiele wartościowych partii, a i uczestnicy dobrze się bawili.
Nie sposób nie wspomnieć o nierozegranych partiach, które miały pewien wpływ na wyniki końcowe, ale niezgłoszenie wystąpienia z turnieju lub nie pojawienie się na dojo w celu rozegrania gry bez powiadomienia organizatorów trzeba złożyć raczej na karb braku doświadczenia w uczestnictwie w internetowym turnieju, niż świadome zlekceważenie pozostałych uczestników i organizatorów.
Turniej, pewnie z uwagi na tempo gry, obfitował w niespodziewane rozstrzygnięcia, ale ostateczny wynik nie odbiegał od listy rankingowej z gry bezpośredniej. Niespodziewanie jednak równa liczba zdobytych punktów przez pierwszą trójkę postawiła organizatorów przed dylematem jak ustalić końcową tabelę. Ostatecznie, po konsultacji z zainteresowanymi, podjęto decyzję że tytuł Mistrza Polski w internetowym bliztu zostanie przyznany wszystkim trzem liderom, zwłaszcza że i wyniki bezpośrednich pojedynków były idealnie remisowe.
Tak więc Mistrzami Polski w I Internetowych Błyskawicznych Mistrzostwach Polski w Shōgi zostali, w kolejności alfabetycznej Adam Dziwoki (2 Dan i aktualny Mistrz Polski w grze bezpośredniej), Kamil Michaluk (2 Dan i Mistrz Polski w grze bezpośredniej w latach 2017 i 2018) i Dawid Paradowski (również 2 Dan), wszyscy z 52 punktami. (Zdobyte puchary zostaną wręczone w pierwszym możliwym terminie, gdy ogólna sytuacja na to pozwoli).
Tuż za nimi Krzysztof Sieja 50 pkt oraz Krystian Kuźmicz i Karol Stanclik obaj po 48 punktów.
Trzeba tu wspomnieć że punktacja na portalu 81dojo to 3 punkty za zwycięstwo, 1 punkt za przegraną, 2 punkty za remis, ale obustronny walkower to tylko 1 punkt dla każdego z zawodników, niezależnie od tego który z graczy do tego doprowadził. Co oznacza że świadome nieprzystąpienie do gry pozbawia z góry przeciwnika możliwości uzyskania dodatkowych 2 punktów, a to może mieć wpływ na miejsce które zajmie w tabeli końcowej. Z drugiej strony trudno rozstrzygnąć którego z graczy obciążyć winą za nierozegraną partii. Dlatego ważne jest, aby każdy z uczestników miał świadomość skutków zrezygnowania z gry bez powiadomienia organizatora.
Pionierski turniej na platformie 81dojo, mimo wyżej wskazanych problemów, uznać należy za bardzo udany, a i wyrażone przez uczestników wyrazy uznania, dają organizatorom wiele satysfakcji i potwierdzają słuszność podjętej decyzji o przeniesieniu oficjalnej, autoryzowanej przez PZShogi aktywności shogowej do Internetu, zwłaszcza że nie jest możliwe wskazanie kiedy sytuacja wróci do normy i będzie się można spotkać przy szachownicy twarzą w twarz.
Sukces turnieju błyskawicznego skłania do zorganizowania pod patronatem PZShogi kolejnych turniejów internetowych, być może internetowe mistrzostwa Polski z tempem przyspieszonym, a może nawet klasycznym.
Poza tym można oczekiwać że także lokalni liderzy zorganizują własne internetowe turnieje, co wypełni lukę po turniejach bezpośrednich, które nie mogą się odbyć, a amatorom shogi pozwoli na kontyunowanie sportowej rywalizacji.
Wyniki końcowe:
nick |
||||
1 |
Adam |
Dziwoki |
Asadis |
52 |
2 |
Kamil |
Michalczuk |
K4mil |
52 |
3 |
Dawid |
Paradowski |
52 |
|
4 |
Krzysztof |
Sieja |
50 |
|
5 |
Krystian |
Kużmicz |
48 |
|
6 |
Karol |
Stanclik |
48 |
|
7 |
Miłosz |
Roman |
44 |
|
8 |
Rafał |
Śliwiński |
44 |
|
9 |
Mariusz |
Stanaszek |
42 |
|
10 |
Piotr |
Michalak |
unequilib |
42 |
11 |
Paweł |
Agnieszczak |
40 |
|
12 |
Franciszek |
Mordarski |
38 |
|
13 |
Michał |
Mordarski |
38 |
|
14 |
Wojtek |
Jedynak |
Kimagrure |
36 |
15 |
Grzegorz |
Adaszewski |
34 |
|
16 |
Andrzej |
Szczepanowski |
32 |
|
17 |
Krzysztof |
Orliński |
Kakouri |
30 |
18 |
Tomasz |
Lis |
tomekku_san |
30 |
19 |
Jacek |
Prochal |
26 |
|
20 |
Ignacy |
Atanaziewicz |
22 |
|
21 |
Janusz |
Święch |
Yanushii |
20 |
Crosstable
# |
Player |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
Pts. |
1 |
asadis (1800) |
X |
52 |
||||||||||||||||||||
2 |
k4mil (1822) |
X |
52 |
||||||||||||||||||||
3 |
Amizumi (1347) |
X |
52 |
||||||||||||||||||||
4 |
kolo (1625) |
X |
50 |
||||||||||||||||||||
5 |
Zegareki (1450) |
X |
48 |
||||||||||||||||||||
6 |
xxEuroticAxx (1410) |
X |
48 |
||||||||||||||||||||
7 |
miloszroman (1594) |
X |
44 |
||||||||||||||||||||
8 |
usaretama (1712) |
X |
44 |
||||||||||||||||||||
9 |
kurohige (1604) |
X |
42 |
||||||||||||||||||||
10 |
unequilib (1530) |
X |
42 |
||||||||||||||||||||
11 |
Pagni (1620) |
X |
40 |
||||||||||||||||||||
12 |
FrankM (1279) |
X |
38 |
||||||||||||||||||||
13 |
mikemordarski (1344) |
X |
38 |
||||||||||||||||||||
14 |
kimagurepl (1578) |
X |
36 |
||||||||||||||||||||
15 |
tasior1230 (1401) |
X |
34 |
||||||||||||||||||||
16 |
polska (1334) |
X |
32 |
||||||||||||||||||||
17 |
Kakouri (900) |
X |
30 |
||||||||||||||||||||
18 |
tomekku_San (1005) |
X |
30 |
||||||||||||||||||||
19 |
223Jacky (1154) |
X |
26 |
||||||||||||||||||||
20 |
Hansweiss (978) |
X |
22 |
||||||||||||||||||||
21 |
Yanushii (1102) |
X |
20 |